Jesteś tym co jesz, zadbaj o swoje zdrowie i wygląd!

Często nie widzimy bezpośredniego związku między sposobem naszego odżywiania i chorobami. Istnieje jednak grupa schorzeń określanych mianem CHORÓB DIETOZALEŻNYCH, na których rozwój wpływają nasze błędy żywieniowe. Jaki im zapobiegać? Jakich zasad przestrzegać?

Cukrzyca typu II, nadciśnienie tętnicze, choroba niedokrwienna serca, udar mózgu, osteoporoza , próchnica , nowotwory (jelita grubego, odbytnicy, trzonu macicy, sutka, prostaty), niedokrwistości , niedobory witamin, zaburzenia płodności- to tylko niektóre schorzenia rozwijające się pod wpływem błędów żywieniowych. Jednak możemy im zapobiec! Wszystko zależy od sposobu naszego żywienia i stylu życia.

Wprowadzenie zasad zdrowego żywienia powinno przestać kojarzyć się z liczeniem kalorii, głodówką, rygorem i wiecznymi wyrzeczeniami. Wbrew pozorom nasza „zdrowa dieta” nie musi być mniej smaczna i nudna. Przeciwnie! Zadaniem Dietetyka jest, aby była kolorowa, ciekawa, a zarazem smaczna i zdrowa.

GŁÓWNE 10 PRZYKAZAŃ ZDROWEGO ŻYWIENIA

1. Codzienna aktywność fizyczna i odpowiednia dieta pomaga w zachowaniu pełni zdrowia i kondycji.
2. Podstawą prawidłowej diety jest różnorodność spożywanych produktów.
Jedz 3 – 5 posiłków dziennie w odstępach nie dłuższych niż 4 godziny. Dzień zaczynaj od śniadania.
3. Pełnoziarniste produkty zbożowe (np. chleb razowy, chleb pełnoziarnisty, grube kasze, ryż brązowy) powinny być dla ciebie głównym źródłem energii.
4. Pamiętaj o codziennym spożywaniu warzyw i owoców. Zalecana jest przewaga warzyw nad owocami.
5. Każdego dnia co najmniej dwa razy spożywaj mleko i jego przetwory: jogurty, kefiry, sery.
6. Spożywaj mniej tłuszczów zwierzęcych (smalec, tłuste mięsa), a więcej tłuszczów roślinnych (olej rzepakowy, oliwa z oliwek).
7. Źródłem białka w twojej diecie powinny być: mięso drobiowe, ryby oraz nasiona roślin strączkowych np. soja, groch, fasola. Ograniczaj spożycie tłustego mięsa czerwonego.
8. W codziennej diecie ograniczaj spożycie soli i słodyczy (źródła „pustych” kalorii).
9. Pij wystarczającą ilość płynów – około 2 litrów dziennie.
10. Unikaj alkoholu.


Dietetyk Patrycja Sankowska
diet-coaching.xaa.pl
Trwa ładowanie komentarzy...